#100: Królewiec na Nowym Jedwabnym Szlaku

Fot. Wojciech Koliński

Wskutek zawirowań w transporcie kontenerów jakie miały miejsce w 2020 roku, spedytorzy, odbiorcy i nadawcy towarów zaczęli szukać nowych dróg. Polska brama do Europy, jaką niewątpliwie są Małaszewicze, straciła monopol na przeładunek kontenerów z Azji do Europy. Chociaż trudno mówić o stracie w wymiarze finansowym, to jednak udział towarów które pomijają największy „suchy port” na granicy polsko-białoruskiej zwiększył się w 2020 roku.

Jaka jest w tym rola rosyjskich spółek i władz? Dlaczego ładunki z Azji trafiają do portów i punktów przeładunkowych w okolicach Kaliningradu? Jak możemy temu przeciwdziałać?

Na te pytania opowiedzieli mi eksperci Ośrodka Studiów Wschodnich – Iwona Wróblewska i Jakub Jakóbowski. Zachęcam do przeczytania ich najnowszego tekstu na ten temat.